dinsdag 12 juni 2012

Plant een pit: Granaatappel


Over: Planten


In dit artikel heb ik al globaal verteld over het hoe en waarom van het planten van een pit. Vandaag wil ik laten zien hoe dat ging met de granaatappel.
Het begon ermee dat ik ergens een granaatappelplant in bloei zag staan. Wauw, wat mooi! 
Dan kun je een granaatappelplantje van een paar jaar in de winkel kopen, je kunt natuurlijk ook een granaatappel kopen en beginnen met een pit! Dat klinkt nogal omslachtig en dat is het natuurlijk ook, maar ja dit artikel heet nou eenmaal 'Plant een pit'... ;-)
Ik heb in de loop van de jaren foto's gemaakt en een aantal daarvan wil ik laten zien. Ook heb ik een soort groeidagboek bijgehouden en daarvan heb ik een aantal fragmenten onder elkaar gezet. Daar gaan we dan!









DAG 1: +/- 10 granaatappelpitjes zoals de beschrijving in het boekje 'Plant een pit' op een laagje natte watten.
DAG 45: 3 pitjes zijn ontkiemd.
DAG 65: 1 granaatappelplantje van 0.8 cm.
DAG 76: Granaatappelplantje overleden... Vergeet je één keertje de zonnewering op tijd naar beneden te doen, zie je gelijk een bruin randje aan 1 van de 2 blaadjes. Een scheutje water mocht niet meer baten...
DAG 80 = DAG 1: Nieuwe poging! Pitjes van een biologische granaatappel en niet op natte watten, maar gewoon gelijk in de grond.
DAG 17: Al twee ontkiemde granaatappelpitjes te zien!
DAG 22: Minstens 10 granaatappelplantjes
DAG 24: De granaatappelplantjes zijn nu 1 a 2 cm, een aantal verpot in grondtabletten.
DAG 43: De plantjes doen het goed, tot 6 blaadjes per plantje.
DAG 45: Aantal plantjes nog over gezet in een grotere pot. Er staan nog minstens 20 plantjes in de eerste bakjes! Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien, na nog een aantal weggegeven te hebben, heb ik de rest in het bos geplant.
DAG 46: Vorst aan de grond. Help, mijn plantjes in het bos!
DAG 145: Hoogzomer. Plantjes in een grotere pot en staan lekker buiten.
DAG 235: Herfst. Blaadjes vallen langzaam van het boompje, binnen overwinteren.
DAG 415: Frisgroene blaadjes.
(DAG 900: Bloemen???)
(DAG 930: Granaatappels???)


PS Dag 1 was 15 november 2010 en ik ben nu ongeveer op dag 500. 
Het plan opgevat om ook pitjes te planten, ik hoor graag je ervaringen!! 



+ Jantine van Middendorp

37 opmerkingen:

  1. super als dat lukt hé.. leuk zo'n dagboek.. en nu wachten op de eerste bloemen/vruchten.. spannend..
    ik probeerde het al een keer met de zaden van een clematis.. ni gelukt..
    als je nog plantjes kwijt wil.. ik heb nog wel wat plek over op ons terras.. :-)
    Ik kan altijd zo happy zijn als de planten op ons terras de winter weer overleefd hebben want in bloembakken is dat toch niet altijd zo evident.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zaden van een Clematis hebben soms tot een jaar nodig om daadwerkelijk wat van zichzelf te laten zien. Dus heb geduld... ;)

      Verwijderen
  2. mooie site zeg.ik ben gek op granaatappels.heb er zelf een meegenomen uit Turkije.staat nu binnen op het vensterbank met mooie rode granaatappeltjes en bloempjes eraan.ik zal er heel goed voor zorgen,heb van mijn nicht gekregen.trouwens je hebt een mooie dagboek erover gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, vind ik leuk!
      Wat enig dat je een granaatappelplantje heb die in bloei staat! Hoe oud is hij denk je? Ik denk dat het nog een aantal jaar duurt voordat die van mij bloemetjes krijgt. Maar goed, ik moet dus nog even geduld hebben;)

      Verwijderen
    2. Ik heb zelf ook zaadjes geplant de plantjes zijn nu zo´n 5 cm wanneer moeten ze in grotere potten leuke site trouwens alvast bedankt

      Verwijderen
  3. hoi,
    Ik plante onlangs granaatappelpitjes in een mini serre op de verwarming en ja alle pitjes kwamen uit maar toen ze groeiden tot ongeveer 3cm vielen de plantjes om en was het gedaan ermee mogen ze wanneer ze uitkomen niet te warm staan of minder vochtig? Weet iemand raad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      wat super leuk dat je ook bezig bent met granaatappelplantjes! En wat een teleurstelling dan he als ze dood gaan, ik weet er alles van! Maar gewoon weer overnieuw beginnen. Mijn granaatappelplantje is ondertussen al weer ruim twee jaar oud en nu in de winterstatus; alle blaadjes er af en er lijkt niet zo veel leven meer in, maar in de lente zal hij (duim, duim) weer mooi uit lopen!

      Wat betreft jonge plantjes en de verzorging. Uit het boekje 'Plant een pit' haal ik dit: 'Ze moeten op een lichte en warme plaats staan, liefst in de zon. Men moet niet te veel met de verstuiver werken, omdat de granaatappel in betrekkelijk droge lucht groeit. De aarde moet voldoende vochtig zijn.'
      Ik had de jonge plantjes inderdaad ook voor het raam staan en gezorgd voor voldoende warmte en de aarde zo om de drie dagen gecheckt op vochtigheid. Wat betreft in de zon staan, zou ik dat afraden bij jonge plantjes, of ten minste niet achter glas en niet langer dan een uur ofzo. Mijn eerste poging is in ieder geval door te veel zon dood gegaan. Misschien ook bij jou gebeurd?

      Ok een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt en ik zou het leuk vinden om te horen hoe het je vergaat!
      groetjes,
      Jantine

      Verwijderen
    2. hoi Jantine,
      ik denk dat mijn granaatboompje 2jaar plus is.zou eigenlijk aan mij nicht moeten vragen.toen ik je site zag met fotos kreeg ik gelijk kriebels om ook eens te proberen.ik heb dus ook een paar granaatkorrels geplant en zijn 2 uitgekomen met tegenover mekaar mooie ovale groene blaadjes.ik hoop dat ie lang gaat leven.ik geloof ook als je lief voor ze bent en lieve dingetjes tegen ze zegt dan gaan ze nog mooier groeien.ze leven net als wij.Wij horen ook graag iets liefs, zij dus ook.bloemetjeszijn mooi oranje rood.Als kind was ik al dol op granaatappels (in het turks heet het NAR.)zat helemaal onder en uit je kleren krijg je het haast niet.het is lekker en zeer gezond tegen kanker enzo..het komt ook in onze heilige boeken voor.het is een lang verhaal geworden maar,dit moest ik even kwijt.het zit in ons cultuur volgende x vertel ik er mischien weer wat over.liefs

      Verwijderen
    3. Hoi Sevinc
      Bedankt voor je mooie verhaal!
      De granaatappel is inderdaad al heel oud en komt ook regelmatig in de Bijbel voor. Ja ik heb ook gelezen dat het supergezond is!
      En ja praten tegen je plantjes kan zeker helpen! (Zeker is dat ze in ieder geval goed kunnen luisteren;))
      Hoe is het nu met je plantjes?

      Groetjes!

      Verwijderen
    4. Leuk dit granaat-appel slangenbericht :-) Heb in de mei '17 3 granaatappelpitjes gezaaid en einde sept. zijn dat grote iele plantjes geworden. In okt. begonnen alle blaadjes eraf te vallen. Nu staan er dus grote iele houtachtige granaatappelplantjes. Omdat ze zo zijn gegroeid en nog een zeer fijne basistakje hebben, kromt dat basistakje helemaal om. Mijn vraag: weet iem. of je die iele basistak al kan bijsnoeien? Zou het plantje dan terug uitlopen?

      groetjes, Dymph

      Verwijderen
  4. Ik heb het 'plant een pit' fenomeen ook gedaan met grapefruit zaden. Dit ging verrassend goed en ik heb nu na jaar of 9 een leuk boompje staan van ongeveer 1.50m hoog. Het schijnt dat hij met 15 a 20 jaar vruchten kan gaan dragen. Nog even geduld dus ;).

    In mijn zelfgemaakte smoothie met granaatappel waren veel pitjes heel gebleven, waarbij ik me dus gelijk afvroeg: Zou het groeien? Na deze blog ben ik optimistisch en zal ik het eens gok wagen. Al heb ik wel gezien dat je ook hiermee véél geduld moet hebben... Maar dat komt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, een grapefruitboompje! Maar die moet je in de winter wel binnen zetten zeker?
      Haha ja ik had dus precies hetzelfde, dat je fruit zit te eten en naar de pit kijkt en denk he laat ik het eens in de grond stoppen. Geduld is inderdaad onderdeel van het proces. Laat me weten hoe het gaat met de granaatappelpitjes!

      Verwijderen
  5. Hoj,

    een vriend en ik zijn ook bezig met het (proberen) kweken van granaatappelplantjes. Nu vroegen we ons echter af of je misschien extra voeding geeft aan de plantjes en zo ja, welke je best kiest.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Nee ik heb in het begin geen extra voeding gegeven en nu nog steeds sporadisch (misschien 1 keer in het jaar gedaan).
      Zeker in het begin heeft het kleine plantje van een paar cm geen extra voeding nodig naar mij idee zeker niet als hij in volle potgrond staat, daar zit genoeg voeding in. Later als de plant in een grotere pot staat, voor een langere tijd, zou je wel voeding kunnen geven. Of misschien wel moeten, want ik vergeet het eigenlijk te doen. Zo lang hij er goed uitziet , is er niks aan de hand naar mijn mening!
      Maar leuk dat jullie aan het kweken zijn, houd me op de hoogte , vind ik leuk!

      Verwijderen
  6. Hoi, net als jij ben ik ook een pitjesplantfanaat, het is echt superleuk om te doen. Ik heb inmiddels al heel veel granaatappelplantjes weggegeven, want ze doen het hier in huis echt te goed. Er staan nu 6 exemplaren nog steeds in huis, en die zijn na een halfjaar allemaal rond of boven de 30 centimeter. Ik vind het wel opvallend dat ze allemaal net een beetje anders groeien (ze komen uit dezelfde granaatappel). De één krijgt nu al wel een houtachtige stam, maar groeit niet zo hard. En de anderen groeien alleen maar heel hard de lucht in. En de laatste krijgt al een boel zijtakken.
    In het begin gingen er bij ook wat dood. Te weinig water, te veel zon. Maar nu ze groter zijn, heb ik de indruk dat ze ook meer kunnen hebben. Ik ben benieuwd hoe ze de winter vinden (ze staan binnen).
    Leuk om te zien hoe mooi die van jou al is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk om jouw granaatappelkweek ervaring te lezen!
      Mijn granaatappelplant staat ook binnen, de blaadjes beginnen nu geel te worden en af te vallen. Vorig jaar schrok ik hiervan, maar nu weet ik dat dit normaal is voor de winterperiode. Ik heb het plantje nu ook uit de (warme) woonkamer verplaatst naar een koelere andere kamer. Vallen bij jou de blaadjes al?
      Ik zal eens een foto van mijn huidige plant online zetten. De plant groeit net als sommige van jou heel hard de lucht in , maar heeft weinig zijtakken. En dat is eigenlijk niet zo mooi, maar het is denk ik gewoon aan mijn eigen luiheid / onoplettendheid te danken. Hij moest veel gesnoeid worden. Ik weet ook eigenlijk niet zo goed welke periode daar goed voor is. Weet jij dat? Zou ik dat nu moeten doen of juist in de lente als er (hopelijk) weer groene scheuten te zien zijn?
      Nou ja het is een leerproces:-)

      Verwijderen
    2. Hoi Jantine,

      Lijkt me heel leuk om een foto van jouw boompje te zien, kijken hoe groot die nu is.
      Van snoeien weet ik niks, maar dat zou ik even goed nazoeken als ik jou was. Ik weet wel dat je dat in het goede seizoen moet doen, anders gaat je boom doet. En dat goede seizoen is volgens mij niet voor elke boom hetzelfde.
      Die van mij krijgt nog niet echt gele blaadjes. Maar dan weet ik dat ik niet bang hoef te zijn als dat wel gebeurd.
      En dat er twee wel zijtakken hebben en de rest niet echt, dat is bij mij in elk geval gewoon toeval, want ik heb ze nog nooit gesnoeid. Als ze maar één tak hebben, staan ze wel leuk met zn tweeën in een potje. Dan lijkt het heel wat ;-)

      Verwijderen
    3. Vraag me af heb ook granaatappelpitten gezaaid hij is nu ongeveer 1.50m en zit vol met pluizen is dit herkenbaar voor jullie groeten Gerard

      Verwijderen
  7. Hi daar,

    Ik begon de (loquit) pitjes zaaien,stuk of 12 ,toen zijn ze gekomen 10-12 cm,buiten over gepot 2jaar geleden en nu 2 stuks over .

    Heb nu 15 citrus en lemos planten heb staan binnen.
    mooi he

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke, informatieve blog.
    Afgelopen najaar ben ik naar Turkije geweest en heb ik granaatappels meegenomen. Ik heb nu plantjes die al in potten buiten staan. Er naar kijkend vroeg ik mij af hoe lang het zou duren om ze boom te kunnen noemen.
    Maar even op google kijken.
    Kom ik jou blog tegen!
    "Ben ik dus niet enige die zo dacht als jij het beschrijfd" Van pit naar vrucht dragende boom.
    Bedankt hiervoor groet Jollanda Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik wil heel graag een papaya of een guava (guajava) planten, maar ik kan ze nergens vinden. weet u misschien een plaats of winkel waar ik een van deze vruchten kan vinden. zo ja, alvast bedankt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik poot werkelijk alles. Vindt ik leuk. Altijd afwachten of hwt iets wordt. Inmiddels heb ik mandarijn ,minola , citroen, vijg , appels , avocado en .....Geweldig.Nu poot ik ook granaatappel afwachten dus...ben positief.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik poot werkelijk alles. Vindt ik leuk. Altijd afwachten of hwt iets wordt. Inmiddels heb ik mandarijn ,minola , citroen, vijg , appels , avocado en .....Geweldig.Nu poot ik ook granaatappel afwachten dus...ben positief.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo op jou site vond ik wat ik zocht: granaatappel zelf kweken !
    Ik ben er nl. zot op in mijn ochtendsmoothies.En eet ze ook op reis in Kroatië of op het eiland lesbos.
    Avocadoboompje is mooi opgegroeid uit een pit en is nu 1 meter groot.Dank voor de info en succes aan iedereen.
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hebben ook biologische granaatpiyjesbbewaard van de granaatappel en willen dit binnenkort gaan planten
    We zijn zo benieuwd

    We hebben ook van de biologische citroenen, de pitten geplant
    Het worden stevige planten

    Tomaten
    Snij een tomaat in schuifjes
    Gooi een beetje aarde in een planten pot. Leg de tomaatschuifjes op een flink bedje van aarde en sluit het ook af met een beetje aarde
    Beetje verwateren en om de twee dagen aarde een beetje vochtig besproeien.
    Voordat je het weet heeft u een tomatenplanten

    Heeft u geen bloembak
    Gebruik dan een melk of sappen
    Snij er een vierkant uit en u kunt ermee aan de slag

    Met vriendelijke groeten
    Chica

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In het voorjaar pitjes uit een granaatappel geplant, het heeft 2 maanden geduurd, waarschijnlijk te koud gestaan, maar het wachten is toch nog beloond. Er zijn een aantal plantjes boven gekomen, zo leuk! Ik las in eerdere reacties dat in de herfst de blaadjes zullen vallen en dat het binnen moet overwinteren......goed om te weten !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Jantine,
    Leuk je blog. Is al weer een tijd geleden zie ik. Ook ik heb 3 zaadjes in keukenpaper gedaan. Een maand geleden is dat. Nu 2 zaadjes ontkiemd. Maar ik begreep dat ze bij jou het op deze manier niet overleefd hebben? Hoe komt dat? Ik zal ze maar snel in potgrond stoppen.

    Wel heel leuk je blog te lezen. Mijn pitjes waren van een supergrote granaatappel, met zoetzure knalrode pitten. Ik hoop zo dat ze het redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb granaat pitten, maar moet ik die eerst in de koelkast bewaren om beter te kiemen of in het water laten of juist droog. graag advies bvd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk ga dit ook proberen. Voting jaar mango pit geplant, is ontpopt tot plantje van 20 cm, helaas niet mogen zijn. Volge de keer beter opnieuw proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi hoi, ik lees net je site en ik heb ook opgevat granaatappel pitjes te planten en te zien wat er van komt, ben erg benieuwd maar kan het niet zijn dat het na 1 of 2 jaar pas vrucht in komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat duurt heel lang. Mijn granaatappelboom leeft nog steeds, maar nog steeds geen vruchten helaas.

      Verwijderen
  19. Ik ben sinds kort super enthousiast en heb onder andere granaatappelpitjes in de grond gestopt. Helemaal niet het seizoen, maar ze zijn eindelijk na 3 weken boven de grond uit gekomen. De mango's gaan ook goed. Nu alleen hopen dat we de winter overleven...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Sinds een jaar heb ik uit een paar granaat pitjes 2 hele kleine struikjes gewonnen.
    Hier ben ik heel trots op, geheel zonder poespas:de pitjes in een pot aarde gedaan en op de vensterbank laten ontkiemen. Ne het voorjaar is ben ik benieuwd hoe zij zich verder ontwikkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terecht trots! Mooi he om iets te zien groeien. Hoe staan ze er nu bij?

      Verwijderen

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ik vind het erg leuk als je een bericht achter laat! Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...